با سلامت

سلامتی در یک قدمی شما

بررسی انواع شکستگی های استخوانی ناشی از پوکی استخوان

نسترن ۲ روز پیش

افراد مسن تر از 50 سال باید برای اطمینان از سلامت استخوان های خود به پزشک مراجعه کنند. این امر به پزشکان اجازه می دهد تا با ارزیابی دقیق عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان، احتمال وقوع شکستگی در آینده را برآورد کنند. چنین ارزیابی های پزشکی می تواند به شناسایی به موقع این مشکل و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه مناسب کمک کند تا از بروز عوارض جدی در سالمندان جلوگیری شود.

مراقب خطرناک ترین شکستگی بدن تان باشید

پوکی استخوان، یک بیماری مزمن استخوانی است که می تواند منجر به شکستگی های خود به خود در ستون فقرات، گردن استخوان لگن و ساعد دست شود. این بیماری زمینه ساز بسیاری از ناتوانی ها در سنین کهنسالی است و با توجه به افزایش جمعیت سالمندان در کشور، توجه جدی به این بیماری ضروری است. زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به پوکی استخوان هستند، به طوری که از هر سه زن بالای 50 سال، یک نفر و از هر پنج مرد بالای 50 سال، یک نفر به این بیماری مبتلا می شوند. پوکی استخوان باعث کاهش توده استخوانی و تحلیل تدریجی بافت استخوان می شود. در جهان، هر ساله حدود 5. 8 میلیون سال عمر از دست می رود به دلیل شکستگی ناشی از پوکی استخوان و هر سه ثانیه یک مورد شکستگی در جهان رخ می دهد. پس از شکستگی لگن، 40 درصد افراد هرگز قادر نخواهند بود بدون کمک راه بروند و 80 درصد نمی توانند فعالیت های روزانه خود را به طور مستقل انجام دهند. شکستگی اغلب پس از سقوط رخ می دهد، اما در موارد شدید بیماری، حتی خم شدن برای بستن بند کفش نیز می تواند منجر به شکستگی در ستون مهره ها شود.

عوارض پوکی استخوان

شکستگی ناشی از پوکی استخوان

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم تغذیه را یکی از عوامل زمینه ساز ابتلا به پوکی استخوان ذکر کرد و گفت:از دیگر عوامل زمینه ای این بیماری می توان به سن بالا، سابقه فامیلی، یائسگی، مصرف سیگار و الکل، مصرف داروهای کورتنی و لاغری اشاره کرد. به گفته او در ادامه مهمترین نقاط مستعد شکستگی ناشی از پوکی استخوان را عمدتا در مچ دست، لگن و مهره ها خواند و افزود:انحنای ستون فقرات و یا کوتاه شدن قد بیش از 3 سانتی متر از علائم هشدار دهنده شکستگی در مهره ها است. وی با اشاره به اینکه، شکستگی لگن جدی ترین و خطرناکی ترین نوع شکستگی ناشی از پوکی استخوان است که می توان منجر به بستری طولانی مدت در بیمارستان، ناتوانی بلند مدت یا برای همه عمر و حتی مرگ شود، تاکید کرد:افراد بالای 50 سال باید از اطمینان از سلامت استخوان خود به پزشک مراجعه کنند تا با ارزیابی عوامل خطر پوکی استخوان خطر شکستگی تخمین زده شود. رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم توصیه کرد:افراد برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان باید ضمن مراعات یک رژیم غذایی سالم و سرشار از کلسیم، فعالیت فیزیکی بیشتری داشته باشند. در مواردی نیز با توصیه پزشک می توانند از مکمل های کلسیم و ویتامین D برای پیشگیری از شیوع یا پیشرفت این بیماری استفاده کنند. وی در پایان از برگزاری سمپوزیوم یک روزه تازه های استئوپروز با حضور متخصصان، سیاستگذاران و صاحبنظران در تاریخ 27 مهرماه سال جاری خبر داد و و ابراز امیدواری کرد نتایج حاصل از این نشست زمینه های ارتقای سلامت جامعه و کاهش عوارض ناشی از پوکی استخوان را فراهم آورد.

بیوگرافی
سلامتی در یک قدمی شما
آخرین نوشته‌ها
آرشیو موضوعی