با سلامت

سلامتی در یک قدمی شما

بررسی علل سردردهای فصلی و راهکارهای درمان سریع در منزل

نسترن ۳ ساعت پیش

سردردهای تابستانی مسئله‌ای شایع است که ممکن است علل متعددی داشته باشد. در این نوشتار، قصد داریم به بررسی دلایل متداول بروز این نوع سردردها و همچنین راهکارهای درمانی مناسب آن‌ها بپردازیم. شناخت عوامل زمینه‌ساز سردردهای فصل گرما و آشنایی با روش‌های موثر کاهش و مدیریت آن‌ها می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا کمک شایانی نماید. در ادامه به تشریح جزئیات بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

علل و درمان سردردهای تابستانی

سردردها یکی از شایع‌ترین دردها و اختلالات هستند که دلایل متنوعی دارند و می‌توانند از شدت ضعیف تا شدید متغیر باشند. برخی افراد در فصل تابستان بیشتر دچار سردرد می‌شوند و این سردردها بر کیفیت زندگی آنها تأثیر گذاشته و انجام فعالیت‌های روزمره را برای آنها مختل می‌کند. علل سردردهای تابستانی چیست و چرا در این فصل دچار سردرد می‌شویم؟ در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته ایم.

تابش مستقیم نور خورشید

نورآفتاب از عوامل تحریک کننده میگرن است. قرار گرفتن ساعات طولانی در معرض نور خورشید سبب فشار به اعصاب و بافت های سر و به دنبتال آن تورم انتهای اعصاب و گشاد شدن رگ های خونی می شود که همراه با سردرد های نبض دار است.

سردرد

نور زیاد

نور زیاد در افراد مبتلا به میگرن موجب تشدید سردرد می شود. میگرن سر درد شدیدی است که در اثر تغییرات هورمونی، استرس و تغییراتی که در محیط رخ می‌دهد، ایجاد می‌شود.

کم آبی‌بدن

در تابستان و هوای گرم ممکن است دچار کم آبی بدن و به دنبال آن سردرد شود. مهم ترین دلیل سردرد در اثر کم آبی، کم شدن مایع میان مغزی است. در حقیقت کاهش حجم این مایع، به مغز فشار وارد می کند و نتیجه این فشار چیزی جز سردردهای آزاردهنده نیست.

تغییرات آب و هوا

تغییرات فشاری که باعث تغییرات آب و هوایی می‌شود، منجر به تغییرات شیمیایی و الکتریکی در مغز می‌شود که می‌تواند منجر به تحریک اعصاب و باعث سردرد شود که معمولاً از 30 دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد.

استرس

استرس، اضطراب و نگرانی در زندگی روزمره از عوامل بروز نوعی سردرد هستند که به سردردهای تنشی مشهور بوده و به واسطه تنش‌های روانی یا فیزیکی ایجاد می‌شوند.

استرس

آلرژی

آلرژی یکی از علل رایج سردردهای تابستانی است. افرادی که علائم آلرژی را تجربه می‌کنند ممکن است دچار سردرد یا ناراحتی سینوسی در سراسر ناحیه سینوسی و صورت شوند. همه اینها ممکن است محرکی برای سردردهای میگرنی باشد.

آلودگی هوا

گرچه در زمستان بیشتر شاهد آلودگی هوا هستیم اما در تابستان نیز روزهای آلوده کم نیستند. آلاینده‌های موجود در هوا مانند ذرات معلق، دی اکسید نیتروژن و ازن می‌توانند سیستم تنفسی را تحریک‌کرده و منجر به التهاب و ترشح مواد شیمیایی شوند که باعث سردرد می‌شود. علاوه بر این، آلودگی هواباعث گرفتگی سینوس خواهد شد.

خواب زیاد

برخی افراد در تابستان بیشتر از همیشه می خوابند و به همین خاطر دچار سردرد می شوند. این نوع سردرد ممکن است به دلیل نوسانات انتقال‌دهنده‌های عصبی در مغز، از جمله سروتونین هنگام خواب رخ دهد که به نوبه خود موجب بروز سردرد می‌شود.

کاهش ناگهانی فشار هوا

کاهش فشار هوا برخی افراد از تشدید سردرد به ویژه ناشی از تورم سینوس‌ها (سینوزیت) و میگرن شکایت دارند. زمانی که فشار هوا کاهش می‌یابد، میزان فشار خارج با میزان فشار داخل سینوس‌ها دچار اختلاف می‌شود. همین موضوع دلیل بروز سردرد است.

راه های کاهش سردردهای تابستانی

برای جلوگیری از سردرد های تابستانی به اندازه نیاز آب بنوشید تا از کمبود آب در بدن جلوگیری کنید.

  1. اگر مرتب دچار سردرد میشوید چشمان و سر خود را از نور خوشید محافظت کنید.
  2. تغییرات هواشناسی را دنبال کرده و بر اساس آن اقدامات احتیاطی را انجام دهید.
  3. ساعت های اولیه صبح از منزل خارج شوید.
  4. بدن خود را خنک کنید.
  5. انجام پیلاتس و ماساژ برای رفع سردرد تابستانی مفید است.
  6. انجام طب سوزنی میتواند بر روی سردرد های مزمن تاثیر گذار باشد.
  7. از غذاهای فراوری شده حاوی نیترات دوری کنید.
  8. مصرف سیب؛ لیمو، نعناع فلفلی، زنجبیل و روغن اوکالیپتوس را فراموش نکنید.
  9. وعده های غذایی نا منظم احتمال دچار شدن به سردرد را بیشتر می کند.
  10. خواب کافی و به اندازه داشته باشید.
بیوگرافی
سلامتی در یک قدمی شما
آخرین نوشته‌ها
آرشیو موضوعی